23948sdkhjf

Hver tredje dagligvare sælges på tilbud

De danske dagligvarebutikker vrimler med tilbud i en grad, som ligger langt over de omkringliggende EU-lande.
Den danske dagligvarehandel vrimler med gode tilbud til forbrugerne.

Det viser analysen ”Tilbudskultur i dagligvarehandlen”, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i dag offentliggør med data fra blandt andre EU’s statistikorganisation, Eurostat.

Faktisk sælges hver tredje vare herhjemme på tilbud mod cirka hver femte i Belgien, Finland, Frankrig, Italien, Nederlandene og Tyskland, som er de lande, analysen omfatter.

Onsdag meddelte Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn, at det frem over skal være lettere at framelde sig de husstandsomdelte reklamer, og med 33.000 siders tilbudsaviser årligt ligger Danmark da også mere end dobbelt så højt som i nabolandene Norge og Sverige til sammen, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Herfra opfordrer direktør Agnete Gersing til, at forbrugerne udnytter den senest teknologi til hele tiden at gå efter de bedste af tilbuddene.

- Smartphones og computere rummer nye muligheder for butikker og forbrugere til at nå hinanden. Øget brug af de elektroniske medier kan reducere omkostningerne ved at annoncere tilbud og give forbrugerne en gevinst i form af lavere priser, siger hun.

Fakta: Andel varer solgt på kampagne
Oplysningerne fra Nielsen om andelen for Italien er udelukkende baseret på data fra hypermarkeder og supermarkeder og ikke discount og minimarkeder. Hvis flere varer sælges på kampagne i hypermarkeder og supermarkeder end i discount og minimarkeder, er andelen af varer solgt på kampagne overvurderet for Italien. For at tage højde for dette er tallet for Italien korrigeret ned med 3,4 procentpoint i ft. det opgjorte tal fra Nielsen ud fra en antagelse om, at Italiens butiksstruktur er den samme som i Danmark. I Danmark sælges ca. 37 pct. af varerne på kampagne i supermarkeder/hypermarkeder. Det er 3,4 procentpoint mere end for alle butikker under ét. Oplysninger fra Nielsen om andelen for Tyskland er korrigeret op med 2,1 procentpoint i forhold til det tal, styrelsen oprindeligt modtog fra Nielsen. Det skyldes, at andelen var beregnet på baggrund af stk. i stedet for i kg./l., som for de andre europæiske lande. Korrektionen på 2,1 procentpoint er foretaget ud fra data for Frankrig, hvor andelen i stk er 14,1 pct. og andelen i kg./l. er 16,2 pct. I Danmark er forskellen på 0,8 procentpoint, og i Italien er forskellen på 1,8 procentpoint. Det peger i retning af, at andele beregnet på baggrund af stk. er lidt mindre end andele beregnet på baggrund af kg./l. Der korrigeres med udgangspunkt i tallene fra Frankrig, fordi Frankrig er stort centraleuropæisk land som Tyskland, og fordi tallene for Italien alene er baseret på hypermarkeder og supermarkeder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11